Webshop starten is kinderspel

Door dergatsjev op donderdag 21 maart 2019 17:59 - Reacties (32)
Categorie: -, Views: 4.093

Tegenwoordig is het starten van een webshop kinderspel. Zo'n tien jaar geleden kon niemand bedenken dat dit ingewikkelde proces zo gemakkelijk en efficiënt kan verlopen. Als zelfs kinderen een webshop kunnen bouwen, dan liggen hier nog volop mogelijkheden voor startende ondernemers.

Tegenwoordig is het starten van een webshop kinderspel. Dit vertelt Sergej Dergatsjev :) van Online Solutions Group BVBA.

Een tienjarige jongen uit Berchem heeft een online shop geopend nadat hij ontdekte hoe lastig het is om een speedcube te kopen in Antwerpen. Denis Dergatsjev heeft daarom een eigen webshop gebouwd, namelijk breinbrekers.be. De technologie van SaaS providers in de cloud ontwikkelt zo snel, dat het ook toegankelijk is voor kinderen. Denis heeft de webshop dan ook volledig zelf gebouwd, de prijzen bepaald en inmiddels zijn eerste stappen gezet als het gaat om marketing. Social media platformen zoals Facebook heeft hij namelijk zelf geïntegreerd. Alleen tijdens het kiezen van een domeinnaam heeft hij hulp gekregen van volwassen mensen. De betaling moest namelijk worden gedaan met een creditkaart en die heeft hij (nog) niet.

Producten toevoegen, een webshop integreren met social media, het publiceren van advertenties, het werkt allemaal eenvoudig en snel. Een webshop eigenaar kan de voorverkoop online organiseren of een webshop financieren met crowdfunding. Ideaal wanneer de bestellingen van ver komen of als de levering te veel tijd vraagt. Bij een goede niche is de kans op slagen vrijwel 100 procent. Tegen een bedrag van zo'n 50 euro per maand, krijgt webshopbouwers een uitstekend verkoopplatform met professionele e-mail, een office pakket, een gebruiksvriendelijk CRM-systeem en zo nodig een factureringssysteem. Dit all-in-one pakket met een laag prijskaartje, staat voor 100 procent online garantie en stabiliteit.

Volwassenen worden door VDAB geholpen met microkredieten. Een webshop starten en geld verdienen is dus eenvoudiger dan ooit. Zo'n tien jaar geleden kon niemand bedenken dat dit ingewikkelde proces zo gemakkelijk en efficiënt kan verlopen. Als zelfs kinderen een webshop kunnen bouwen, dan liggen hier nog volop mogelijkheden voor startende ondernemers. https://www.vdab.be/magezine/04-2018/lening. _/-\o_




Ik heb een crowdfunding gemaakt met Kadonation om gemakkelijk samen te leggen voor onze goede doel.
Je kan rechtstreeks bijdragen via je bankkaart door op bijdragen te klikken.
Kies zelf of je bijdrage zichtbaar mag zijn voor anderen of niet.
Zo kan iedereen gemakkelijk bijdragen!
De betalingen gebeuren steeds via een beveiligde verbinding. :) _/-\o_

Alvast bedankt!

https://kadonation.com/nl/c/project-over-breinbrekersbe

Bij Breinbrekers is het onze missie om kinderen een beetje hoogbegaafd te maken. Dit vergroot namelijk hun kansen in deze snelle maatschappij.

Handen zijn sinds de evolutie een steeds grotere plaats gaan innemen op de hersenschors. Dit ziet u vooral terug in de ontwikkelde duimwerking, een typisch menselijke eigenschap. Grote bewegelijkheid én een goede tastzin zijn belangrijk bij dieren. Het wordt ook wel gezien als één van de belangrijkste factoren in het evolutionaire succes van de mens.

Kort samengevat komt het hierop neer: hoe beter uw vingers bewegen, hoe slimmer u bent. Dit blijkt eveneens uit wetenschappelijk onderzoek. Hoe meer kinderen met kleine motoriek bezig zijn, hoe positiever de impact op de ontwikkelingen van hun hersenen.

Rubiks kubus
Een Rubiks kubus of Kubik Rubika is een perfecte breinbreker. Hij draagt bij aan een optimale ontwikkeling van handen en hersenen. Hoogbegaafde mensen hebben in het verleden allemaal gespeeld met dergelijke breinbrekers.

Zowel handen als hersenen zijn belangrijke factoren in het evolutionaire succes van de mens. Onze handen zijn nu net zo belangrijk als gebruik van vuur en voetstappen in het verre verleden. Laat daarom uw kinderen beginnen met een tijdige ontwikkeling. De hoogbegaafde mensen van vroeger zijn namelijk de normale mensen nu, want de menselijke evolutie zet zich alleen maar voort dankzij slimme computers.


Maak kinderen slimmer
Spring daarom op tijd in de trein van evolutie en bied kinderen kansen om slimmer te worden dan u op dit moment bent. Bij Breinbrekers is het onze missie om kinderen een beetje hoogbegaafd te maken. Dit vergroot namelijk hun kansen in deze snelle maatschappij. Speed Kubik Rubika zorgt dan ook voor een aangename ervaring. Hij draait alle richtingen op en het is zelfs mogelijk om met één hand te spelen!

Volgende: Propenda zoekmachine ingediend op EIPP 07-06 Propenda zoekmachine ingediend op EIPP
Volgende:  Eigen slimme chatbot? 26-02 Eigen slimme chatbot?

Reacties


Door Tweakers user Damic, donderdag 21 maart 2019 19:48

Ben je nu reclame aan't maken voor je eigen?

Door Tweakers user Kecin, donderdag 21 maart 2019 19:52

Denis heeft de webshop dan ook volledig zelf gebouwd

Oneens en simpelweg niet waar. Daarnaast heeft OSG BVBA een behoorlijk low-res logo, nietszeggende teksten en een slider die weergeeft waar de kwaliteiten liggen (waar nergens het een 10 is, maar oke).

Broncode is ook een beetje rommelig door de colorpicker. Het template zelf is weinig origineel net zoals de stockbeelden die gebruikt worden. De tags op de portfolio pagina mogen wel wat meer marge krijgen en de slides hoeven niet tegelijkertijd te gaan. Maakt het erg druk terwijl dat onnodig is. Ook is er op de contactpagina geen Google Maps API key gebonden waardoor er op de achtergrond een development overlay komt, gemiste kans. Ook werken je social-media buttons niet en is Google+ gestopt deze maand.

Verder nog een aantal veiligheids issue's gevonden.

Wil je het laten fixen? Doe me een DM, 100 euro per uur excl. fix ik het voor je :).

[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 19:56]


Door Tweakers user NotSoSteady, donderdag 21 maart 2019 21:33

Is dit reclame? Wat een nietszeggend stuk.

[Reactie gewijzigd op donderdag 21 maart 2019 21:34]


Door Tweakers user AW_Bos, donderdag 21 maart 2019 21:48

Tjeetje, wat een spam.....

Door Tweakers user Blokker_1999, vrijdag 22 maart 2019 08:29

Ik zie wel wat problemen. Je geeft aan minderjarig te zijn, maar een minderjarige kan geen zaakvoerder zijn. Op wie zijn naam staat de onderneming? En dat brengt mij bij het tweede probleem: op de website zie ik geen wettelijk verplichte informatie staan zoals contactgegevens of BTW nummer. Ook kom ik tijdens het bestelproces geen verkoopsvoorwaarden tegen.

Ja, het opzetten van een webshop is kinderspel, maar het correct doen volgens wettelijke regels? Daar komt net iets meer bij kijken.

Oh, en over voorwaarden gesproken, deze blog post gaat regelrecht in tegen de voorwaarden van tweakblogs. Even zorgen dat alles goed is en dan zal ik je succes wensen met je project.

Door Tweakers user 2green, vrijdag 22 maart 2019 08:50

RECLAME

[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 maart 2019 08:52]



Door Tweakers user q-enf0rcer.1, vrijdag 22 maart 2019 08:58

Duidelijk spam, beetje jammer

Door Tweakers user dergatsjev, vrijdag 22 maart 2019 10:09

Ja, ik heb het op twee plaatsen gepubliceerd waar mensen het kunnen lezen. :)
Waarom is het spam dan? Het is duidelijk een verkeerde doelgroep. :P Zoveel rare reacties.
Ik spreek over digitaal transformatie en automatisering in deze post. Dat zijn zaken die ik belangrijk vind. Moet ik hier op tweakers alleen over GSM's, computers en Games schrijven?
:)

Door Tweakers user dergatsjev, vrijdag 22 maart 2019 10:16

Blokker_1999 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:29:
Ik zie wel wat problemen. Je geeft aan minderjarig te zijn, maar een minderjarige kan geen zaakvoerder zijn. Op wie zijn naam staat de onderneming? En dat brengt mij bij het tweede probleem: op de website zie ik geen wettelijk verplichte informatie staan zoals contactgegevens of BTW nummer. Ook kom ik tijdens het bestelproces geen verkoopsvoorwaarden tegen.

Ja, het opzetten van een webshop is kinderspel, maar het correct doen volgens wettelijke regels? Daar komt net iets meer bij kijken.

Oh, en over voorwaarden gesproken, deze blog post gaat regelrecht in tegen de voorwaarden van tweakblogs. Even zorgen dat alles goed is en dan zal ik je succes wensen met je project.
Negatieve mensen zien altijd een probleem voor iedere oplossing. :)
Als men minder dan 5.000 Euro omzet draait, hij hoeft geen BTW te openen want is toch vrijgesteld van belasting. Deze winkel hoeft ook niet te werken in echt. Dat is een leerrijke spel voor mijn zoon. Zoals vele computers spelen, alleen leert hij nog wat bij. Spanend 8-)

[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 maart 2019 11:39]


Door Tweakers user dergatsjev, vrijdag 22 maart 2019 10:22

Kecin schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:52:
Denis heeft de webshop dan ook volledig zelf gebouwd

Oneens en simpelweg niet waar. Daarnaast heeft OSG BVBA een behoorlijk low-res logo, nietszeggende teksten en een slider die weergeeft waar de kwaliteiten liggen (waar nergens het een 10 is, maar oke).

Broncode is ook een beetje rommelig door de colorpicker. Het template zelf is weinig origineel net zoals de stockbeelden die gebruikt worden. De tags op de portfolio pagina mogen wel wat meer marge krijgen en de slides hoeven niet tegelijkertijd te gaan. Maakt het erg druk terwijl dat onnodig is. Ook is er op de contactpagina geen Google Maps API key gebonden waardoor er op de achtergrond een development overlay komt, gemiste kans. Ook werken je social-media buttons niet en is Google+ gestopt deze maand.

Verder nog een aantal veiligheids issue's gevonden.

Wil je het laten fixen? Doe me een DM, 100 euro per uur excl. fix ik het voor je :).
Wat heeft u daar geachte gevonden? :)
Men hoeft geen letter van code te kennen, de webshop is op SaaS gemaakt. Geen technische kennis nodig. Ik denk dat u zich vergist over belangrijkheid van uw vondst. ;)

Door Tweakers user dergatsjev, vrijdag 22 maart 2019 10:29

Damic schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:48:
Ben je nu reclame aan't maken voor je eigen?
Als ik mijn naam niet verberg dan ben ik reclame aan het maken voor mijn eigen? Dat is een gewoon blog. Bedankt dat jullie het lezen en reageren erop.

Door Tweakers user hjvg, vrijdag 22 maart 2019 10:48

dergatsjev schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:16:
[...]


Als men minder dan 5.000 Euro omzet draait, hij hoeft geen BTW te openen want is toch vrijgesteld van belasting. Deze winkel hoeft ook niet te werken en iets verkopen dat is een leerrijke spel voor mijn zoon. Zoals vele computers spelen, alleen leert hij nog wat bij. Spanend 8-)
uhm als je dingen verkoopt wat die website doet moet je gewoon contact gegevens vermelden. want waar moeten ze anders heen met klachten of bedoel je dat het gewoon een scam site is?


site opzetten is makkelijk maar als je dingen verkoopt moet je wel aan de regels houden ook al hoef je je nog niet in te schrijven bij kvk enzo

[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 maart 2019 10:50]


Door Tweakers user dergatsjev, vrijdag 22 maart 2019 11:20

hjvg schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:48:
[...]


uhm als je dingen verkoopt wat die website doet moet je gewoon contact gegevens vermelden. want waar moeten ze anders heen met klachten of bedoel je dat het gewoon een scam site is?


site opzetten is makkelijk maar als je dingen verkoopt moet je wel aan de regels houden ook al hoef je je nog niet in te schrijven bij kvk enzo
Over contacteer ons pagina is een terechte opmerking. Dat zou moeten aangepast worden. Bedankt voor uw opmerking. _/-\o_ :)

[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 maart 2019 11:25]


Door Tweakers user Giesber, vrijdag 22 maart 2019 12:21

dergatsjev schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:16:
[...]


Negatieve mensen zien altijd een probleem voor iedere oplossing. :)
Als men minder dan 5.000 Euro omzet draait, hij hoeft geen BTW te openen want is toch vrijgesteld van belasting. Deze winkel hoeft ook niet te werken in echt. Dat is een leerrijke spel voor mijn zoon. Zoals vele computers spelen, alleen leert hij nog wat bij. Spanend 8-)
Die regel van 5.000 euro is gewoonweg niet waar. Een BTW nummer moet je aanvragen vanaf het moment dat je op regelmatige basis een inkomen krijgt uit ondernemen. En neem de term "regelmatige basis" maar ontzettend ruim (1x per jaar is genoeg).

Je kan onder een bepaalde omzet een vrijstelling van de BTW vragen, maar je moet dan nog altijd een BTW nummer aanvragen.

Door Tweakers user dergatsjev, vrijdag 22 maart 2019 12:27

Giesber schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:21:
[...]

Die regel van 5.000 euro is gewoonweg niet waar. Een BTW nummer moet je aanvragen vanaf het moment dat je op regelmatige basis een inkomen krijgt uit ondernemen. En neem de term "regelmatige basis" maar ontzettend ruim (1x per jaar is genoeg).

Je kan onder een bepaalde omzet een vrijstelling van de BTW vragen, maar je moet dan nog altijd een BTW nummer aanvragen.
regelmatige basis een inkomen krijgt uit ondernemen
Je levert slechts incidenteel diensten als freelancer
De belastingdienst zegt over het ondernemerschap voor de btw:

"Incidentele of éénmalige handelingen leiden in beginsel niet tot het ondernemerschap. Er moet sprake zijn van een duurzaam optreden in het economisch verkeer."
Als je een eenmalig of incidenteel freelanceklusje doet dan ben je dus geen ondernemer voor de btw, heb je geen btw-nummer en factureer je zonder btw.

Neem je echter vaker klussen aan, dan ben je verplicht je bij de belastingdienst aan te melden als startende ondernemer, word je waarschijnlijk btw-plichtig, krijg je een btw-nummer en moet je mét btw factureren.

In de praktijk is soms onduidelijk waar de grens precies ligt tussen incidentele klusjes en ondernemerschap. Het is verstandig hierin zelf een keuze te maken en duidelijkheid te scheppen. Met andere woorden, zet tijdig de stap naar het volwaardig ondernemerschap.

In EU handel in praktijk tot 50.000 per jaar als private person. Als mensen zien dat het echt werkt dan juridische vorm opstarten. Je mag als
private person handelen maar, met juridische vorm is veiliger en wordt minder vragen gesteld.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 maart 2019 12:39]


Door Tweakers user Deurges, vrijdag 22 maart 2019 13:25

Blijft een beetje een apart verhaal. Wellicht is de manier van schrijven niet zo handig gekozen en dat heeft inderdaad te maken met leeftijd. En dat is ook niet erg.

Wellicht dat een ander opbouw van het verhaal, meer impact heeft.

Ik kan me herinneren dat er een jongen van 14 (Ben Woldering) was die een idee had en dat is toen www.bellen.com is gestart.

Er is nog genoeg werk aan de winkel en Tweakers die het kunnen, zijn zeker bereidt je te helpen, mits je het op de juist manier presenteert ;)

Door Tweakers user t_captain, vrijdag 22 maart 2019 16:27

Als zelfs kinderen een webshop kunnen bouwen, dan liggen hier nog volop mogelijkheden voor startende ondernemers.
Precies omgekeerd! Als er geen drempel meer is om toe te treden tot een markt, is er in die markt ook geen droog brood te verdienen.

Door Tweakers user Blokker_1999, vrijdag 22 maart 2019 19:32

Je kan inderdaad een ontheffing vragen van de BTW administratie onder bepaalde voorwaarden, waaronder dat je onder een bepaalde omzet moet zitten. Ik dacht 25k Euro. Maar er zijn ook enkele andere voorwaarden en het heeft zijn voor- en nadelen.

Aangezien we het hier over een webshop hebben en niet iemand die incidenteel iets verkoopt op een online marktplaats spreken we wel degelijk over een onderneming. De inkomsten hieruit zijn sowieso onderworpen aan belastingen.

Als het al niet gebeurd is zou ik je sowieso aanraden om langs te gaan bij een accountant gespecialiseerd in kleine ondernemingen. Deze kan je perfect vertellen wat kan en wat niet kan en vanaf wanneer je kan verwachten dat de fiscus moeilijk gaat doen. Want in België is er geen definitie waarmee je het verschil kunt zien tussen incidentele particuliere verkoop en ondernemersschap. Dat is het voorrecht van de BBI om te bepalen hoe zij deze zaak zien.

Door Tweakers user stftweaker, zaterdag 23 maart 2019 19:58

Tuurljik een webshop starten is makkelijk. Als je maar genoeg betaald. Genoeg SaaS providers die je gouden bergen beloven maar niks waar weten te maken.

Zelfs opensource is het redelijk makkelijk. Maar zie eerst maar eens winst te maken. Dan praten we wel verder. CPA, Conversie percentage , zijn voor starters het belangrijkste. Alleen dat is natuurlijk niet belangrijk gewoon je aanmelden en denken dat de klanten vanzelf komen :D

Zoals onze lieve parlementariërs van denk zeggen trap er niet in!

Door Tweakers user dergatsjev, zondag 24 maart 2019 09:16

stftweaker schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:58:
Tuurljik een webshop starten is makkelijk. Als je maar genoeg betaald. Genoeg SaaS providers die je gouden bergen beloven maar niks waar weten te maken.

Zelfs opensource is het redelijk makkelijk. Maar zie eerst maar eens winst te maken. Dan praten we wel verder. CPA, Conversie percentage , zijn voor starters het belangrijkste. Alleen dat is natuurlijk niet belangrijk gewoon je aanmelden en denken dat de klanten vanzelf komen :D

Zoals onze lieve parlementariërs van denk zeggen trap er niet in!
Dat is waar commercialisatie en marketing is altijd moeilijk vooral in dergelijke niche. Meeste kinderen zijn meer bereid met playstation te spellen dan met breinbrekers. Toch zie ik toegevoegde waarde in zijn project want naar mijn mening meeste computer games werken verslavend als alkohol voor volwassenen. Als je 1 keer per maand een gals wijn drinkt dan is weinig kans op negative effect. Maar iedere dag leid tot een ziekte alcoholisme.

Ik vond zijn idee goed omdat hij zal bijleren. Hij zal tijd doorbrengen met computer maar naar mijn mening efficient. Hij zal nuttige dingen leren.

In online business moet je ook veel geluk hebben. Volwassen zijn dikwijls gedemotiveerd al en daarom zien minder kansen die vanzelf sprekend voor kinderen en dus kinderen krijgen meer geluk. :)

Zoals bijvoorbeeld met keuze van domain, ik geloofde mijn ogen niet toen hij heeft deze domain gevonden. breinbrekers.be is een goede naam voor deze winkel. :)

[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 09:20]


Door Tweakers user Neomess, zondag 24 maart 2019 10:34

zoals zovelen hierboven ook al hebben aangehaald, het is wellicht simpel om een webshop op te zetten. Maar het is heel wat anders om een webshop goed op te zetten.

Ik ken de Belgische regels niet, maar volgens mij is dit veelal europees geregeld. Wat ik in ieder geval mis, en wat volgens mij verplicht is om te hebben:
- Privacy pagina die vanaf elke webpagina direct te bereiken is
- Cookie melding
- algemene voorwaarden pagina die vanaf elke webpagina direct te bereiken is
- Contact gegevens
- wellicht nog meer waar ik niet direct aan denk

Door Tweakers user dergatsjev, zondag 24 maart 2019 10:45

Neomess schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:34:
zoals zovelen hierboven ook al hebben aangehaald, het is wellicht simpel om een webshop op te zetten. Maar het is heel wat anders om een webshop goed op te zetten.

Ik ken de Belgische regels niet, maar volgens mij is dit veelal europees geregeld. Wat ik in ieder geval mis, en wat volgens mij verplicht is om te hebben:
- Privacy pagina die vanaf elke webpagina direct te bereiken is
- Cookie melding
- algemene voorwaarden pagina die vanaf elke webpagina direct te bereiken is
- Contact gegevens
- wellicht nog meer waar ik niet direct aan denk
Bedankt voor de informatie maar ik twijfel dat hij zo deep in de material zou willen gaan.
Dat is ook niet belangrijk in kleine schaal.

We verwerken geen persoonlijke gegevens alles is in SaaS.

Cookies zijn ook niet verplicht als een website gedraag van zijn bezoekers niet volgt.

Contact pagina is wel terechte opmerking... :)

Door Tweakers user Neomess, zondag 24 maart 2019 10:56

dergatsjev schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:45:
[...]


Bedankt voor de informatie maar ik twijfel dat hij zo deep in de material zou willen gaan.
Dat is ook niet belangrijk in kleine schaal.

We verwerken geen persoonlijke gegevens alles is in SaaS.

Cookies zijn ook niet verplicht als een website gedraag van zijn bezoekers niet volgt.

Contact pagina is wel terechte opmerking... :)
Sorry maar dit klopt toch echt niet, helaas heb ik geen Belgische pagina kunnen vinden maar lees ditecht even goed door voor je echt in de problemen komt: https://ictrecht.nl en https://www.thuiswinkel.o...g-gegevensbescherming/avg

Om maar even een voorbeeld te geven: hoe wil je een order versturen als je geen persoonsgegevens verwerkt?

PS ik probeer je niet af te kraken of te ontmoedigen, je kan echter in meer problemen komen dan je zou willen omdat de webshop niet aan de regels voldoet.

[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 10:58]


Door Tweakers user dergatsjev, zondag 24 maart 2019 10:56

Blokker_1999 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:32:
Je kan inderdaad een ontheffing vragen van de BTW administratie onder bepaalde voorwaarden, waaronder dat je onder een bepaalde omzet moet zitten. Ik dacht 25k Euro. Maar er zijn ook enkele andere voorwaarden en het heeft zijn voor- en nadelen.

Aangezien we het hier over een webshop hebben en niet iemand die incidenteel iets verkoopt op een online marktplaats spreken we wel degelijk over een onderneming. De inkomsten hieruit zijn sowieso onderworpen aan belastingen.

Als het al niet gebeurd is zou ik je sowieso aanraden om langs te gaan bij een accountant gespecialiseerd in kleine ondernemingen. Deze kan je perfect vertellen wat kan en wat niet kan en vanaf wanneer je kan verwachten dat de fiscus moeilijk gaat doen. Want in België is er geen definitie waarmee je het verschil kunt zien tussen incidentele particuliere verkoop en ondernemersschap. Dat is het voorrecht van de BBI om te bepalen hoe zij deze zaak zien.
:) Stel eens voor. :) Ik ga naar de boekhouder met mijn zoon van 10 jaar en zeg dat hij heeft een webshop heeft gemaakt die zal waarschijnlijk nooit iets verkopen. Meneer hoeveel moeten we belastingen betalen. Boekhouder zal goed lachen. :+

Door Tweakers user dergatsjev, zondag 24 maart 2019 11:10

Neomess schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:56:
[...]


Sorry maar dit klopt toch echt niet, helaas heb ik geen Belgische pagina kunnen vinden maar lees ditecht even goed door voor je echt in de problemen komt: https://ictrecht.nl en https://www.thuiswinkel.o...g-gegevensbescherming/avg

Om maar even een voorbeeld te geven: hoe wil je een order versturen als je geen persoonsgegevens verwerkt?
Order versturen naar gegevens die klant heeft zelf ingevoerd in SaaS applicatie.
Er gebeurd geen verdere verwerking dan met doelstelling tijdens invoer. Of verenigbare doelstelling namelijk bestelling verzending. Als hij promoties zou sturen of verder gegevens verkopen of delen met andere gerelateerde doelstellingen. Dan zou een verklaring nodig zijn.

Gelukkig als een daar ooit iets verkoopt dus eerst iets verkopen :)

Door Tweakers user Neomess, zondag 24 maart 2019 12:07

ik probeer het nog éénmaal met een citaat, als het kwartje dan nog niet valt houd het voor mij op:

"Volgens de “Wet bescherming persoonsgegevens” (WBP) bent u verplicht klanten waar u een overeenkomst mee aangaat of die gegevens via uw website of webshop aan u verstrekken, te informeren wat u met deze gegevens doet."

PS ook hierbij is dit een Nederlandse uitspraak, ik neem aan dat dit voor Belgie hetzelfde is.

Door Tweakers user dergatsjev, zondag 24 maart 2019 14:28

Neomess schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:07:
ik probeer het nog éénmaal met een citaat, als het kwartje dan nog niet valt houd het voor mij op:

"Volgens de “Wet bescherming persoonsgegevens” (WBP) bent u verplicht klanten waar u een overeenkomst mee aangaat of die gegevens via uw website of webshop aan u verstrekken, te informeren wat u met deze gegevens doet."

PS ook hierbij is dit een Nederlandse uitspraak, ik neem aan dat dit voor België hetzelfde is.
De klant is geïnformeerd.
Privacy verklaring is niet nodig ervoor want op formulier staat duidelijk doelstelling van invoer.
Het gaat over een levering van goederen. Klant invoert zijn gegevens voor een levering, verder gegevens worden niet verwerkt.

Deze verklaring is inderdaad noodzakelijk zou kunnen zijn bij voorwaarde als we verder gegevens voor een marketing zou willen gebruiken. Dan moeten we klant informeren over verdere verwerking en dat is handig in een aparte document.

We zullen toch aantal dergelijke pagina's toevoegen voor speciale gebruikers die het nodig hebben, gewoon om misverstanden te voorkomen zoals het nu is.

[Reactie gewijzigd op zondag 24 maart 2019 14:29]


Door Jantje2000, maandag 25 maart 2019 20:41

Ik wil niet vervelend zijn, maar je hebt gewoon geen gelijk! Je ent een privacy pagina nodig, omdat dit verplicht is. Ook al denk jij van niet, het is VERPLICHT.

Niet alleen wanneer je het gebruikt voor marketing. Ik zou zeggen: als je zulke dingen niet snapt, start dan in ieder geval geen webshop!

Door Tweakers user Operativus, dinsdag 26 maart 2019 09:40

Dit klinkt fantastisch! Ik heb gelijk zin gekregen om een dikke webshop te beginnen! Vooral dat stukje over microkrediet nam direct al mijn twijfels weg! Top artikel!!!

Door Tweakers user dergatsjev, dinsdag 26 maart 2019 09:56

Operativus schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:40:
Dit klinkt fantastisch! Ik heb gelijk zin gekregen om een dikke webshop te beginnen! Vooral dat stukje over microkrediet nam direct al mijn twijfels weg! Top artikel!!!
Bedankt voor positieve reactie. VDAB heeft ook goede initiatief genomen voor werkzoekenden en studenten. Springplank genoemd. Uitkering behouden als zelfstandige in bijberoep.

https://www.vdab.be/eigen-zaak/uitkering-behouden

Door Tweakers user dergatsjev, dinsdag 26 maart 2019 10:03

Jantje2000 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:41:
Ik wil niet vervelend zijn, maar je hebt gewoon geen gelijk! Je ent een privacy pagina nodig, omdat dit verplicht is. Ook al denk jij van niet, het is VERPLICHT.

Niet alleen wanneer je het gebruikt voor marketing. Ik zou zeggen: als je zulke dingen niet snapt, start dan in ieder geval geen webshop!
Bedankt voor uw reactie iedere mening telt.


Eén van de gevolgen van de AVG is dat bedrijven elkaar bestoken met verwerkersovereenkomsten en andere uiterlijke kenmerken van privacy compliance. Zeker rondom 25 mei 2018, toen de AVG van toepassing werd. De privacyverklaring (in het Engels: privacy statement) is een veel gevraagd document. Ook een radioreclame van een grote rechtsbijstandsverzekeraar wekt de indruk dat geen bedrijf zonder kan. Wettelijk verplicht is zo’n verklaring echter helemaal niet.

TRANSPARANTIE IS WÉL VERPLICHT OP GROND VAN DE AVG
Er geldt op grond van de AVG een algemeen ‘transparantiebeginsel’. Dit is de plicht voor verwerkingsverantwoordelijken om informatie te verstrekken over hoe persoonsgegevens worden verwerkt (artikel 5 lid 1 AVG).

Verder wordt bepaald dat men passende maatregelen moet nemen om de betrokkene informatie te verstrekken wanneer persoonsgegevens bij de betrokkene worden verzameld (artikel 13 AVG). Maar ook wanneer men van derden persoonsgegevens over de betrokkene heeft ontvangen (artikel 14 AVG).

Het doel van de verplichte transparantie naar de betrokkene toe is om deze in staat te stellen zijn controlerechten te gebruiken, zoals het recht op inzage (artikel 15 AVG), het recht op verbetering (artikel 16 AVG) en het recht op gegevenswissing (artikel 17 AVG). Door transparantie is controle immers mogelijk. Precies hoe deze transparantie moet worden geboden laat de AVG volledig in het midden.

Dus met andere worden, ik begrijp heel goed waarmee ik en mijn zoon bezig zijn en in welke maten moeten we onze klanten informeren. Als ze ooit zullen zijn... :)

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)