Het gevaar van een gameverslaving

Door dergatsjev op vrijdag 15 november 2019 14:37 - Reacties (25)
Categorie: -, Views: 3.948

Hoe lang moet men gamen om verslaafd te geraken? :)

Gamen staat gelijk aan drank, drugs, pillen en gokken. Het is niet mijn bedoeling om games te vernietigen, maar ik wil vrienden en kennissen wel bewust maken van hoe serieus en gevaarlijk een onschuldige bezigheid als gamen kan zijn. Volgens Druglijn staat het zelfs gelijk aan een drank-, drugs-, pillen- of gokverslaving. https://www.druglijn.be/drugs-abc/gamen/risicos

In sommige gevallen is er daadwerkelijk sprake van een gameverslaving. Tot op heden wordt het nog niet officieel erkend als een psychiatrische stoornis, maar er vindt al wel wetenschappelijk onderzoek plaats. Bij elke verslaving geldt dat op een gegeven moment een bepaalde behoefte onweerstaanbaar wordt. 'Willen gamen' wordt dan ook een kwestie van 'moeten gamen'. :(

Zelf ken ik een aantal mensen die in het verleden kampten met een gameverslaving. Ze zijn er invalide door geraakt. Te lang en te veel gamen kan een eerste stap zijn naar een mogelijke gameverslaving en psychiatrische stoornis als gevolg.

Wil je informatie over gameverslaving of tips ter preventie? Druglijn biedt uitkomst. Zowel voor advies, tips en antwoord op je vraag zit je hier goed. https://www.druglijn.be/stel-je-vraag

Wat is jullie ervaring in dit onderwerp?
Hoeveel uur per week moet iemand gamen om zeker te zeggen dat hij verslaafd is?

Ik speel nooit toen ik klein was ongeveer 30 jaar geleden, had ik een dendy met Mario game.
Dat was eerste en laste game die ik gespeeld.

Verslaafd aan je werk? Hoe herken je een werkverslaving?
Want ik zit wel meer dan 10 uur per dag achter mijn Mac..

Bron:

http://www.dergatsjev.be/...n-een-gameverslaving.html

Volgende: Meetup over quantum computer Google, IBM in Digipolis Antwerpen 26-11 Meetup over quantum computer Google, IBM in Digipolis Antwerpen
Volgende: Gegevens hergebruiken GDPR en uitnodigingen per e-mail of SMS, WhatsApp, Messenger 22-10 Gegevens hergebruiken GDPR en uitnodigingen per e-mail of SMS, WhatsApp, Messenger

Reacties


Door Tweakers user Hahn, vrijdag 15 november 2019 14:41

Zelf ken ik een aantal mensen die in het verleden kampten met een gameverslaving. Ze zijn er invalide door geraakt.
...wat?

Door Tweakers user walteij, vrijdag 15 november 2019 14:43

Ja, die miste ik ook even. Een Klein beetje toelichting hier zou het misschien wat betrouwbaarder maken.
Nu klinkt het als schreeuwen dat we morgen allemaal doodgaan, omdat de waterspiegel stijgt.

Door Tweakers user dergatsjev, vrijdag 15 november 2019 14:56

walteij schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:43:
[...]

Ja, die miste ik ook even. Een Klein beetje toelichting hier zou het misschien wat betrouwbaarder maken.
Nu klinkt het als schreeuwen dat we morgen allemaal doodgaan, omdat de waterspiegel stijgt.
Ja, eerste generatie van Gamers is al oud genoeg om invaliditeit te ontvangen. Er zijn natuurlijk andere factoren geholpen maar hij heeft diagnose gekregen 35 jaar oud. :) Zelf in shock.

Door Tweakers user dergatsjev, vrijdag 15 november 2019 15:08

Psychische stoornissen reden voor invaliditeit.

Door Tweakers user toeschouwer, vrijdag 15 november 2019 15:26

dergatsjev schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:08:
[...]

Psychische stoornissen reden voor invaliditeit.
Tja..... Doet me denken aan de Britse onderzoeken waarin men heeft aangetoond dat wietgebruik een bipolaire stoornis of schizofrenie veroorzaakt.
Maar waar het waarschijnlijker is dat pubers met een grote kans op deze stoornissen( later in hun leven ) veel gevoeliger zijn voor verslavingen c.q. gebruik / misbruik van verdovende middelen.

Als blijkt dat er relatief veel mensen die betrokken zijn bij een verkeersongeluk, die dag een bordje havermoutpap als ontbijt hebben genuttigd, kun je dan stellen dat havermoutpap de kans op een verkeersongeluk vergroot ?

[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 november 2019 15:30]


Door Tweakers user mr_evil08, vrijdag 15 november 2019 15:41

Gameverslaving is pas een verslaving als je dit als prioriteit gaat zien, of je nou kort of lang gamed elke dag zegt weinig, ik deed het vroeger ook veel, de hele schoolvakantie gamen, maar verslaafd nou nee, je ging ook met vrienden gamen...

Was het niet gamen ging je wel film kijken want wat wil je anders doen als je geen geld hebt.
Er zijn lui wat geen behoefte hebben om in het centrum of de kroeg te gaan hangen.

Je bent pas verslaafd als je zaken gaat uitstellen zoals eten / persoonlijke verzorging, huiswerk etc, of al je geld erin stoppen.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 november 2019 15:43]


Door Tweakers user masauri, vrijdag 15 november 2019 15:59

Op 18 juni 2018 is gameverslaving erkent als ziekte in België, zie oa.: https://www.vrt.be/vrtnws...slaving-wordt-erkend-als/

De WHO spreekt over een gameverslaving wanneer gamen het leven van een persoon domineert en gamen een dwang wordt. Volgens de organisatie zijn experts het erover eens dat dwangmatig gamen tot gezondheidsproblemen kan leiden en daarom moet worden behandeld. Daarnaast is er vraag naar een behandeling en naar een erkenning door professionals uit de medische wereld. Door de erkenning zal er ook nog meer research gedaan worden naar de problematiek en kan er preventief opgetreden worden.

Door Tweakers user The Zep Man, vrijdag 15 november 2019 16:52

Een twijfel over waarom gameverslaving niet formeel erkend wordt is omdat het in veel (mogelijk alle) gevallen geen oorzaak is, maar een gevolg (symptoom) van een andere aandoening.

Waarschijnlijk is het wel zijn eigen ding, zoals @masauri ook noemt. Toch is het verstandig om niet enkel de gameverslaving te behandelen, maar ook de achterliggende oorzaak.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 november 2019 16:53]


Door Tweakers user SomerenV, zaterdag 16 november 2019 02:09

Gamen wordt pas een issue als andere (belangrijkere) zaken in je leven in verval raken door het gamen. Zelf gamede ik vroeger, net als mr_evil, echt hele schoolvakanties. Online Counter Strike, Battlefield, Unreal Tournament en meer van dat soort games. Het heeft echter nooit impact gehad op de rest van m'n leventje. Nu game ik ook iedere week nog wel een paar uur, maar vaak samen met een maat van me (online).

Mensen die verslaafd raken aan gaming hebben vaak een achterliggende oorzaak, maar dat is net zo met veel andere verslavende middelen. De gasten die ik van vroeger kende die veel buiten rondhingen en allerlei soorten drugs gebruikten deden dat om de realiteit te ontvluchten. Ze vonden soortgenoten in elkaar en gingen vervolgens aan de drugs om even niet de ellende te voelen. Waren súper aardige gasten, maar stuk voor stuk met een klote verleden, vaak met betrekking tot de ouders of familie. Hetzelfde heb je waarschijnlijk ook met gamen. Genoeg mensen die het als uitvlucht van het echte leven gebruiken. Succesvol in een of andere MMO maar in het echte leven het pispaaltje, thuissituatie kut, geen vrienden, dat soort dingen. Tijdens mijn middelbare school tijd genoeg mensen gekend die enorm veel gameden, maar slechts 1 daarvan heeft daardoor z'n examens verkloot. Was ook de enige waarvan ik met vrij veel zekerheid kan zeggen dat ie waarschijnlijk verslaafd was.

Vaak zeggen mensen echter 'oh, je gamet wel veel, jij bent best verslaafd' maar veel gamen staat niet direct gelijk aan verslaafd zijn. Ik kan (zelfs nu nog, met m'n 30 jaar) prima iedere dag een paar uur gamen om een week later er vervolgens helemaal niet aan te denken. En áls ik aan het gamen ben dan vergeet ik niet regelmatig m'n blaas te legen, mezelf van drinken te voorzien, te eten, honden uit te laten, dat soort dingen. Daardoor is het dus geen verslaving. Als het dat wel was dan zou gamen al het andere verdringen. Dan zou al mijn tijd in gamen gaan zitten.

Door jean paul, zaterdag 16 november 2019 12:27

Ik heb een porno verslaving. Het begon onschuldig. Alle verslavingen zijn hetzelfde
als je het tegen je zin doet en je dagelijkse bezigheden eronder lijden dan is het echt een verslaving

Door Tweakers user dergatsjev, zaterdag 16 november 2019 14:05

jean paul schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:27:
Ik heb een porno verslaving. Het begon onschuldig. Alle verslavingen zijn hetzelfde
als je het tegen je zin doet en je dagelijkse bezigheden eronder lijden dan is het echt een verslaving
:)

Door Tweakers user kwibox, zaterdag 16 november 2019 14:58

Nobel verhaaltje. Waarvan akte. Ik slinger de PS4 maar weer aan. }:O

Te veel water drinken is ook niet goed https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterintoxicatie

Alles wat je te veel doet is niet goed, daarom staat er ook "te" veel. :+ . Beetje een dooddoener, maar ik vind dat we als maatschappij maar weer eens normaal mogen gaan doen; dus alles met mate en weg met dat paternalistisch geneuzel. Verslaving is absoluut een complexe ziekte met allerlei luxerende en standhoudende factoren, maar we moeten niet gaan doen alsof verslaafden daar 0% eigen verantwoordelijkheid in hebben (en ze dus vanuit dat gedachtegoed pro-actief gaan beschermen tegen allerlei "verleidingen")

[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 november 2019 15:30]


Door Tweakers user stuiterveer, zaterdag 16 november 2019 22:05

Wij van wc-eend...

Dit is niet hoe een bronvermelding werkt.

Door Tweakers user Michael van S, zondag 17 november 2019 00:31

dergatsjev schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:56:
[...]

Ja, eerste generatie van Gamers is al oud genoeg om invaliditeit te ontvangen. Er zijn natuurlijk andere factoren geholpen maar hij heeft diagnose gekregen 35 jaar oud. :) Zelf in shock.
Geef eens wat meer informatie over je bron, hoezo invaliditeit, was gamen de enige oorzaak?

Je eigen blogje quoten is geen bron. :+

Door Tweakers user ybos, zondag 17 november 2019 11:28

Beetje luchtiger:

Enige vorm van gameverslaving die ik heb gehad: blaren op mijn handen van spelen van super mario op mijn verjaardag dat ik de NES kreeg :+

Door Tweakers user dergatsjev, zondag 17 november 2019 12:55

Michael van S schreef op zondag 17 november 2019 @ 00:31:
[...]


Geef eens wat meer informatie over je bron, hoezo invaliditeit, was gamen de enige oorzaak?

Je eigen blogje quoten is geen bron. :+
Officieel website van druglijn in België.

https://www.druglijn.be/drugs-abc/gamen/risicos

Geloofwaardig genoeg om post in een blog te openen. Ook aantal personen in mijn leven tegengekomen die ermee problemen hadden en zelfs invaliden geworden. Ze zeggen dat is te danken aan gamen, er zijn natuurlijk andere factoren geholpen. Maar toch interessante feit naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd op zondag 17 november 2019 17:48]


Door Tweakers user himlims_, maandag 18 november 2019 11:36

dergatsjev schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:56:
[...]

Ja, eerste generatie van Gamers is al oud genoeg om invaliditeit te ontvangen. Er zijn natuurlijk andere factoren geholpen maar hij heeft diagnose gekregen 35 jaar oud. :) Zelf in shock.
kleine ik, van 15(?) was eens op een lanparty, stijf van de redbull 2 nachten niet slapen, maar gamen en leechen.

Daardoor te weinig beweging gehad, met gevolg dat trombose in voet kreeg. Dat liep met een sisser af; was ik later naar ziekenhuis gegaan was amputatie een mogelijkheid.

Om nu te zeggen dat het gameverslaafd was ... niet ech, combinatie van onvolwassen, fanatiek doorgaan, weinig bewegen en geen rust pakken :+

Door Tweakers user dergatsjev, maandag 18 november 2019 12:18

himlims_ schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:36:
[...]
kleine ik, van 15(?) was eens op een lanparty, stijf van de redbull 2 nachten niet slapen, maar gamen en leechen.

Daardoor te weinig beweging gehad, met gevolg dat trombose in voet kreeg. Dat liep met een sisser af; was ik later naar ziekenhuis gegaan was amputatie een mogelijkheid.

Om nu te zeggen dat het gameverslaafd was ... niet ech, combinatie van onvolwassen, fanatiek doorgaan, weinig bewegen en geen rust pakken :+
:)

Door Tweakers user Mortum, maandag 18 november 2019 16:02

stuiterveer schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 22:05:
[...]

Wij van wc-eend...

Dit is niet hoe een bronvermelding werkt.
Ik scrol tegenwoordig vaak door een blogpost om de conclusie te lezen, na het zien van deze link heb ik de hele blog niet gelezen en opzoek gegaan naar de eerste die er over zou vallen.

Heerlijk vermakelijk zo! :D

Bronvermelding van een ware wetenschapper :+

[Reactie gewijzigd op maandag 18 november 2019 16:03]


Door Tweakers user SinergyX, maandag 18 november 2019 16:52

dergatsjev schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:55:
[...]


Officieel website van druglijn in België.

https://www.druglijn.be/drugs-abc/gamen/risicos

Geloofwaardig genoeg om post in een blog te openen. Ook aantal personen in mijn leven tegengekomen die ermee problemen hadden en zelfs invaliden geworden. Ze zeggen dat is te danken aan gamen, er zijn natuurlijk andere factoren geholpen. Maar toch interessante feit naar mijn mening.
Bij problemen vlucht hij in het spel. De speler zondert zich meer en meer af om te gamen en hij geraakt geïsoleerd.
Woordkeuze om alles juist negatieve te laten ogen, er zijn ook genoeg mensen die hun laatste redmiddel juist in games (en online communities) hebben gevonden, dat is geen vluchten, dat is een redding.
'Rejects' in de maatschappij zijn volgens zo'n tekst dus verslaafd, maar het kan juist de games zijn die hun weerhouden de laatste stap in het leven te maken. Diezelfde maatschappij die zulke mensen al geen plek meer gunnen, gaan vervolgens ook nog eens de 'verslaving' van zo'n persoon bepalen...

Ik ben simpel daarin, ga geen vinger wijzen over verslaving, als jij mogelijk de oorzaak bent van.

Door Tweakers user Stealthy, dinsdag 19 november 2019 07:15

https://wol.jw.org/en/wol.../2019/55/3#study=discover

duidelijk toch... à propos geen zelfcontrole en verziekte waardebepaling....
om alles nou een eigen naam aan te doen alsof iets nieuws is........

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 november 2019 08:21]


Door Tweakers user SitoNL, dinsdag 19 november 2019 16:21

Hoeveel uur per dag iemand gamed heeft niks te maken met een eventuele verslaving. Op het moment dat een persoon zijn levenspatroon gaat veranderen om meer te kunnen gamen of psychische klachten krijgt op het moment dat hij niet gamed is het pas een verslaving.

Je kunt prima 8 uur per dag gamen zonder dat er sprake is van een echte verslaving. Hetzelfde geldt toch voor alcohol: de meesten van ons drinken wel eens een biertje (of een hoop meer), maar bij de meesten komt het echt niet tot een verslaving.

Bepaalde mensen waarbij bijvoorbeeld in het verleden iets gebeurd is wat ze niet goed hebben kunnen verwerken zijn vatbaarder voor verslavingen, maar dat kan van alles zijn: drugs, alcohol maar inderdaad ook games.

Gamen an sich is niet gevaarlijk en een gameverslaving is puur een gevolg van een psychisch probleem wat iemand heeft.

Door Tweakers user daredevil__2000, donderdag 21 november 2019 13:39

Het gevaar van instituten zoals de druglijn is dat ze zonder echt goede aanvullende informatie zulke dingen maar roeptoeteren.

Dat iemand iets vaak of veel doet maakt het niet tot een verslaving. Het is pas een verslaving wanneer het een dwangmatig iets begint te worden en waar je echt niet zonder kan. Dat je leven er volledig door wordt beïnvloed en alles wat belangrijk is negeert omdat je de focus op je verslaving hebt. En nee een keertje iets later eten omdat je lekker aan het gamen was maakt het nog steeds niet tot een verslaving.

Mensen met een verslaving zijn vatbaar voor welke verslaving dan ook. Vaak zie je dan ook dat de ene verslaving voor de andere wordt ingeruild.

Ik zie dan ook niet waarom iedere verslaving separaat het labeltje verslaving zou moeten krijgen voor erkenning binnen de medische wereld. Voor de zorg professionals en voor mensen die in hun omgeving te maken hebben gehad met iemand met een verslaving is de herkenning van de symptomen vaak vrij snel.

Zoals SitoNL al aangeeft is er vaak een onderliggende oorzaak voor de reden waarom iemand gevoelig is om verslaafd te raken. Helaas wordt dat in de huidige maatschappij met alles online gooien ook erg in de hand gewerkt. Er is een continu drang om via social media naar andere te tonen hoe fantastisch jouw leven wel niet is want ja je ziet continu de meest fantastische foto's van "vrienden" voorbij komen. Wat je ondertussen niet ziet is wat er werkelijk aan de hand is. Genoeg mensen die als je instagram, facebook of twitter mag geloven en prachtig leven hebben terwijl ze eigenlijk diep ongelukkig zijn.
https://i.imgur.com/eLrCO3F.jpg is daar een mooi voorbeeld van waarbij dit https://www.dumpert.nl/item/7794009_62435a85 de feitelijke situatie is.
Vervolgens wordt die leegte / het ongelukkig voelen opgevuld met een willekeurige verslaving. Door toe te geven aan de verslaving voelen ze zich op dat moment even gelukkig.

Door Tweakers user dergatsjev, donderdag 21 november 2019 22:13

SitoNL schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:21:
Hoeveel uur per dag iemand gamed heeft niks te maken met een eventuele verslaving. Op het moment dat een persoon zijn levenspatroon gaat veranderen om meer te kunnen gamen of psychische klachten krijgt op het moment dat hij niet gamed is het pas een verslaving.

Je kunt prima 8 uur per dag gamen zonder dat er sprake is van een echte verslaving. Hetzelfde geldt toch voor alcohol: de meesten van ons drinken wel eens een biertje (of een hoop meer), maar bij de meesten komt het echt niet tot een verslaving.

Bepaalde mensen waarbij bijvoorbeeld in het verleden iets gebeurd is wat ze niet goed hebben kunnen verwerken zijn vatbaarder voor verslavingen, maar dat kan van alles zijn: drugs, alcohol maar inderdaad ook games.

Gamen an sich is niet gevaarlijk en een gameverslaving is puur een gevolg van een psychisch probleem wat iemand heeft.
Deze grens is moeilijk te vatten want alcoholisme https://nl.wikipedia.org/wiki/Alcoholisme heeft bijvoorbeeld 4 stadiums zoals bijvoorbeeld Sociale drinker, Eerste, Middenstadium en Gevorderd waarbij Psychische stoornissen zoals achtervolgingswaanzin kunnen ontstaan. Ik denk dat dergelijke game activiteiten zoals 8 uur per dag spelen zullen ook in de toekomst dergelijke Stadia in de ontwikkeling krijgen.

Door Tweakers user dergatsjev, donderdag 21 november 2019 22:25

daredevil__2000 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:39:
Het gevaar van instituten zoals de druglijn is dat ze zonder echt goede aanvullende informatie zulke dingen maar roeptoeteren.

Dat iemand iets vaak of veel doet maakt het niet tot een verslaving. Het is pas een verslaving wanneer het een dwangmatig iets begint te worden en waar je echt niet zonder kan. Dat je leven er volledig door wordt beïnvloed en alles wat belangrijk is negeert omdat je de focus op je verslaving hebt. En nee een keertje iets later eten omdat je lekker aan het gamen was maakt het nog steeds niet tot een verslaving.

Mensen met een verslaving zijn vatbaar voor welke verslaving dan ook. Vaak zie je dan ook dat de ene verslaving voor de andere wordt ingeruild.

Ik zie dan ook niet waarom iedere verslaving separaat het labeltje verslaving zou moeten krijgen voor erkenning binnen de medische wereld. Voor de zorg professionals en voor mensen die in hun omgeving te maken hebben gehad met iemand met een verslaving is de herkenning van de symptomen vaak vrij snel.

Zoals SitoNL al aangeeft is er vaak een onderliggende oorzaak voor de reden waarom iemand gevoelig is om verslaafd te raken. Helaas wordt dat in de huidige maatschappij met alles online gooien ook erg in de hand gewerkt. Er is een continu drang om via social media naar andere te tonen hoe fantastisch jouw leven wel niet is want ja je ziet continu de meest fantastische foto's van "vrienden" voorbij komen. Wat je ondertussen niet ziet is wat er werkelijk aan de hand is. Genoeg mensen die als je instagram, facebook of twitter mag geloven en prachtig leven hebben terwijl ze eigenlijk diep ongelukkig zijn.
https://i.imgur.com/eLrCO3F.jpg is daar een mooi voorbeeld van waarbij dit https://www.dumpert.nl/item/7794009_62435a85 de feitelijke situatie is.
Vervolgens wordt die leegte / het ongelukkig voelen opgevuld met een willekeurige verslaving. Door toe te geven aan de verslaving voelen ze zich op dat moment even gelukkig.
Beter waarschijnlijk specialisten over Narcisme, alcoholisme en tegenoverdracht bij de discussie roepen.
Marc Hebbrecht, Ronny Vandermeeren

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)